Att handla online blir mer och mer populärt. I dag kan man köpa kläder, mat, bildelar och inte minst konst via internet. Om man vill sälja konst online behöver man starta en webshop eller ordna en liknande lösning. Men hur går man egentligen till väga?
Välja rätt plattform
Det allra första man bör undersöka när man ska starta en webbshop är vilken plattform man vill använda sig av. Det finns flera sajter där man kan skapa en hemsida, och också en mindre webbshop. Ett annat alternativ är att man helt enkelt designar allt på egen hand. Det finns också nätverk som samlar olika konstnärer och webbshopar. Många gånger erbjuder de också en plattform där man kan lägga upp sin webbshop. På så sätt är det lätt för konstköparna att hitta till rätt shop.
Ordna webbshoppen själv, eller anlita företag?
När man ska sälja konst online behöver man också fundera över sina egna, digitala kunskaper. Om man inte kan kodning, design och liknande kan det vara svårt att starta en webbshop helt på egen hand. Då kan det vara bra att anlita ett företag för att få hjälp. Det kan vara klokt att jämföra priser, och att begära in offerter. På så sätt vet man vad man får för pengarna.
Marknadsföring
Oavsett om man har sin webbshop på en egen plattform eller om den ligger tillsammans med andra konstförsäljare online behöver man marknadsföra sig. Det kan ske gratis eller till en låg kostnad i sociala medier. Man kan också få med annonser i lokaltidningar, olika konsttidningar, på utställningar och mycket annat. På så sätt får man kunder att hitta till webbshopen. Man måste också se till att kunderna som handlar blir nöjda. Om så inte är fallet kan butiken få dåligt rykte och kunderna vänder sig någon annan stans istället. Då kan man rent av behöva lägga ner sin webbshop.